Via Sterkspruit naar het einde van de wereld

18 november

sunny

Frank is echt ziek geweest vannacht, toch iets verkeerds gegeten. Om 6 uur begonnen onze Duitse buurvrouwen al bomen op te zetten. Maar al met al toch wel voldoende geslapen. Gelukkig ging het met Frank al weer wat beter en we lieten ons het uitgebreide ontbijt wel gevallen. Ik ben vandaag begonnen met rijden, kon Frank nog een beetje bijkomen. Grote stukken, veel hetzelfde, soort prairie achting landschap met af en toe wat bergen heen. Volgende keer misschien toch maar een binnenlandse vlucht? Op een flink aantal putholes na zijn de wegen erg goed. De dorpen en stadjes waar we doorkomen zijn leuk. Je kijkt je ogen uit naar de townships en de kleurrijke mensen. Op zondag zijn de mannen veelal netjes gekleed met lange broek en de vrouwen opgedist. Ook de kindjes hebben mooie kleding aan. We proberen vandaag zo dicht mogelijk bij Lesotho te komen, zodat we morgen vroeg de grens over kunnen. We trekken door Aliwin North, wat er erg leuk uitziet, met een aantal B&B en ook blanke Zuid Afrikaners. Voor deze nacht hebben we nog geen overnachting en moeten nog iets zoeken. Vol vertrouwen dat dat in het laatste dorp voor de grens ook zo is, rijden we door naar Sterkspruit. Hier blijken wij de enige blanken te zijn. De rest van de dag hebben we er ook geen andere gespot. We ontdekken 4 mogelijkheden om te overnachten. De eerste ziet er wel heel netjes uit, maar er is niemand aanwezig... Dan maar naar de volgende. Deze blijkt aan een onverharde weg te liggen. Hier worden we ontvangen door een 'big mama' die nauwelijks Engels spreekt en ons een kamer voor R380 rand = ongeveer € 38 wil verkopen. Frank probeert R300. Dat kan ook maar dan krijgen we niet een aparte appartement, maar zitten we in het huis. De kamer ruikt naar mottenballen, maar ziet er wel ruim en leuk uit. Keuken mogen we ook gebruiken. Er is geen ontbijt. Die kopen we morgenochtend wel in de supermarkt. We doen het. Nu tijd om nog even naar de supermarkt te gaan, lunch voor vanmiddag... Net te laat, zondag middag sluit deze om 14.00 uur. Dan maar een chicken salade halen bij KFC. Het enige internetcafe in het dorp is ook gesloten. Dan gaan we nog maar even wat rondtoeren en kijken of we morgen zo de grens over kunnen. Grensdoorgang bij Telebrug is goed bewaakt met slagboom en zeer nauwe doorgang. Wordt morgen geen probleem. Op de terugweg slaan we af, want volgens de kaart in het boekje kunnen we ook via een andere omweg in Sterkspruit terugkomen. Het is een mooie nieuwe geasfalteerde weg de bergen in, met prachtige uitzichten. En weer is er geen auto op de weg. We begrijpen waarom. Na 9 km houdt het asfalt op en gaat in het dal over in een grindweg. Hier beginnen ook de huisjes en lemen hutjes van de bevolking die hier woont. Wij zijn een bezienswaardigheid en iedereen kijkt en zwaait naar ons. Toch maar even informeren bij 3 mannen die bij een huisje in de schaduw van de bomen een biertje drinken. Volgens een van hen is het geen doorgaande weg en moeten we terug. Eigenwijs als we zijn bedanken wij de uiterst vriendelijke man, maken nog een paar foto's en rijden toch door... Echt een geweldige rit, waarmee we een indruk krijgen van het primitieve bestaan van deze mensen. Overal zwaaien we naar elkaar. Een eenzame man staat ons ook graag te woord, maar spreekt nauwelijks Engels, maar maakt ons duidelijk dat we door kunnen rijden... Dat doen we. Na 5 en een halve kilometer grind komt er echt een eind aan de wereld.... en we zullen het hele eind terug moeten. Geen straf, want vanaf deze kant schijnt de zon nog mooier op het geheel. De autoweg wordt ook gewoon door de voetgangers gebruikt, even uitkijken dus, want vandaag, zondag, is het extra druk. Op de terugweg nemen we als avondeten nog maar een salade van KFC, er is verder geen restaurant hier. In onze Lodge, met een glaasje wijn erbij, dit verslag bijwerken en slapen...

Geplaatst door Olga Commandeur 13:04 Gearchiveerd in Zuid-Afrika

Deze blog bericht is nu gesloten voor reacties van niet-leden van Travellerspoint. Je kan nog wel een reactie achter laten als je lid bent van Travellerspoint.